Poszczególne rodzaje rowerów elektrycznych różnią się między sobą wieloma parametrami. I tak jak inne cechy ma rower miejski lub górski, tak co innego ma do zaoferowania rower składany. Czego innego spodziewamy się też od rowerów, które różnią się od siebie poszczególnymi rodzajami napędu. Który jego rodzaj będzie najlepszy?
Rodzaje napędów stosowanych w rowerach elektrycznych
Wyróżniamy trzy główne rodzaje napędów: silnik centralny, umieszczony z przodu lub z tyłu. Każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje zalety, jak i wady, którym warto przyjrzeć się nieco lepiej.
Silnik ułożony centralnie
Umieszczenie silnika w ten sposób uważa się za najkorzystniejsze dla roweru elektrycznego. Daje to najbardziej równomierne rozłożenie ciężaru, zapewniając podczas jazdy wrażenia podobne do tych, jakich doświadczamy podczas jazdy na rowerze tradycyjnym. Centralne zamontowanie silnika staje się nieocenionym ułatwieniem w przypadku konieczności demontażu kół, a także daje możliwość zamontowania czujnika siły nacisku na pedały, co pozwala w pełni kontrolować rower podczas jazdy i znacząco ją upłynnić. Zainstalowanie czujnika sprawia, że przy zwiększeniu obciążenia w rowerze elektrycznym zwiększa się także moc pracy silnika, co przekłada się na efektywniejszą jazdę.
Silnik umiejscowiony w centralnej części roweru to najlepsze możliwe rozwiązanie, co ma jednak swoją wadę – najlepsze rozwiązania podnoszą cenę roweru i to w znaczący sposób. Konieczna jest także odpowiednia budowa ramy, która wytrzyma obciążenie, a co więcej, trzeba również liczyć się ze zwiększonym obciążeniem łańcucha.
Silnik z tyłu czy z przodu – oto jest pytanie
Rozwiązania te stosowane są w rowerach o niższej półce cenowej. Co zyskujemy, wybierając rower z silnikiem zamontowanym z przodu? Na pewno stosunkowo dobre rozłożenie ciężaru. Wadami są jednak niestety znaczne obciążenie widelca i zwiększone ryzyko wpadnięcia w poślizg, co może być czasem wyjątkowo niebezpieczne i mieć znaczący wpływ na obniżenie komfortu kierowania pojazdem.
Jakie korzyści niesie za sobą umiejscowienie silnika z tyłu? Na pewno ryzyko poślizgu jest znacznie mniejsze. Co więcej, gdy ktoś nie lubi klasycznego bzyczenia, jakie wydaje z siebie silnik rowerowy w trakcie pracy, będzie zadowolony z uwagi na względnie cichą jego pracę. Pojawiają się jednak także pewne wady. Montaż silnika z tyłu to solidne obciążenie dla tylnego koła, a jeśli dołożyć do tego wagę własną, ewentualne przewożenie plecaka lub innego bagażu, komfort jazdy może znacząco spaść.
Jak dokonać ostatecznego wyboru?
Najlepszą opcją byłoby przetestowanie każdego z rozwiązań w praktyce. Niestety, rzadko coś takiego jest możliwe, a poważnym ogranicznikiem może być cena roweru. Zatem, jeśli możesz pozwolić sobie na droższy sprzęt, rozważ zakup roweru z silnikiem umieszczonym centralnie. Jeśli jednak musisz pójść na rozsądny kompromis pomiędzy jakością a ceną, zdecyduj się na silnik umieszczony z tyłu. Jest to rozwiązanie stosowane dużo częściej, niż montaż silnika z przodu, co z uwagi na przeważające wady tego rozwiązania jest dosyć zrozumiałe. Ostateczną decyzję podejmujesz jednak samodzielnie. Musisz przemyśleć najczęstsze zastosowanie swoich przyszłych dwóch kółek i to, jakie będą najczęściej uczęszczane przez Ciebie drogi. Ważne jest przemyślenie tego, jak długie dystanse zamierzasz pokonywać i jak często będziesz to robić. Pamiętaj jednak o tym, że im bardziej intensywna eksploatacja roweru, tym lepszą powinien mieć on jakość. Co najczęściej pociąga za sobą zwiększoną cenę. Dokonanie ostatecznego wyboru nie jest łatwe, jednak gdy już podejmiesz właściwą decyzję, będziesz cieszyć się dobrym sprzętem przez długie lata.