Skip to content
Menu
Motonet – blog motoryzacyjny
  • O portalu
  • Przykazania kupującego
  • Kontakt z redakcją
Motonet – blog motoryzacyjny
CUBE Access Hybrid PRO 500 czarny 2020

Który napęd roweru elektrycznego wybrać?

Posted on 12 lutego 202018 lutego 2020

Poszczególne rodzaje rowerów elektrycznych różnią się między sobą wieloma parametrami. I tak jak inne cechy ma rower miejski lub górski, tak co innego ma do zaoferowania rower składany. Czego innego spodziewamy się też od rowerów, które różnią się od siebie poszczególnymi rodzajami napędu. Który jego rodzaj będzie najlepszy?

Rodzaje napędów stosowanych w rowerach elektrycznych

Wyróżniamy trzy główne rodzaje napędów: silnik centralny, umieszczony z przodu lub z tyłu. Każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje zalety, jak i wady, którym warto przyjrzeć się nieco lepiej.

Silnik ułożony centralnie

Umieszczenie silnika w ten sposób uważa się za najkorzystniejsze dla roweru elektrycznego. Daje to najbardziej równomierne rozłożenie ciężaru, zapewniając podczas jazdy wrażenia podobne do tych, jakich doświadczamy podczas jazdy na rowerze tradycyjnym. Centralne zamontowanie silnika staje się nieocenionym ułatwieniem w przypadku konieczności demontażu kół, a także daje możliwość zamontowania czujnika siły nacisku na pedały, co pozwala w pełni kontrolować rower podczas jazdy i znacząco ją upłynnić. Zainstalowanie czujnika sprawia, że przy zwiększeniu obciążenia w rowerze elektrycznym zwiększa się także moc pracy silnika, co przekłada się na efektywniejszą jazdę.

Silnik umiejscowiony w centralnej części roweru to najlepsze możliwe rozwiązanie, co ma jednak swoją wadę – najlepsze rozwiązania podnoszą cenę roweru i to w znaczący sposób. Konieczna jest także odpowiednia budowa ramy, która wytrzyma obciążenie, a co więcej, trzeba również liczyć się ze zwiększonym obciążeniem łańcucha.

HAIBIKE SDURO Cross 1.0 męski 2019
HAIBIKE SDURO Cross 1.0 męski 2019

Silnik z tyłu czy z przodu – oto jest pytanie

Rozwiązania te stosowane są w rowerach o niższej półce cenowej. Co zyskujemy, wybierając rower z silnikiem zamontowanym z przodu? Na pewno stosunkowo dobre rozłożenie ciężaru. Wadami są jednak niestety znaczne obciążenie widelca i zwiększone ryzyko wpadnięcia w poślizg, co może być czasem wyjątkowo niebezpieczne i mieć znaczący wpływ na obniżenie komfortu kierowania pojazdem.

Jakie korzyści niesie za sobą umiejscowienie silnika z tyłu? Na pewno ryzyko poślizgu jest znacznie mniejsze. Co więcej, gdy ktoś nie lubi klasycznego bzyczenia, jakie wydaje z siebie silnik rowerowy w trakcie pracy, będzie zadowolony z uwagi na względnie cichą jego pracę. Pojawiają się jednak także pewne wady. Montaż silnika z tyłu to solidne obciążenie dla tylnego koła, a jeśli dołożyć do tego wagę własną, ewentualne przewożenie plecaka lub innego bagażu, komfort jazdy może znacząco spaść.

CUBE Nuride Hybrid Pro 500 2020
CUBE Nuride Hybrid Pro 500 2020

Jak dokonać ostatecznego wyboru?

Najlepszą opcją byłoby przetestowanie każdego z rozwiązań w praktyce. Niestety, rzadko coś takiego jest możliwe, a poważnym ogranicznikiem może być cena roweru. Zatem, jeśli możesz pozwolić sobie na droższy sprzęt, rozważ zakup roweru z silnikiem umieszczonym centralnie. Jeśli jednak musisz pójść na rozsądny kompromis pomiędzy jakością a ceną, zdecyduj się na silnik umieszczony z tyłu. Jest to rozwiązanie stosowane dużo częściej, niż montaż silnika z przodu, co z uwagi na przeważające wady tego rozwiązania jest dosyć zrozumiałe. Ostateczną decyzję podejmujesz jednak samodzielnie. Musisz przemyśleć najczęstsze zastosowanie swoich przyszłych dwóch kółek i to, jakie będą najczęściej uczęszczane przez Ciebie drogi. Ważne jest przemyślenie tego, jak długie dystanse zamierzasz pokonywać i jak często będziesz to robić. Pamiętaj jednak o tym, że im bardziej intensywna eksploatacja roweru, tym lepszą powinien mieć on jakość. Co najczęściej pociąga za sobą zwiększoną cenę. Dokonanie ostatecznego wyboru nie jest łatwe, jednak gdy już podejmiesz właściwą decyzję, będziesz cieszyć się dobrym sprzętem przez długie lata.

Wyszukaj temat

Nasze artykuły

  • Jak dbać o samochód?
  • Korzyści płynące z jazdy w podwójnej obsadzie
  • Ile kosztują kombajny?
  • Możliwości motocykla bmw gs 1250
  • Jak długo należy przechowywać ewidencję czasu pracy kierowcy?

Moto tematy

  • Handel
  • Historia motoryzacji
  • Marki i modele
  • Porady
  • Zawody w motoryzacji

Obsługa firm logistycznych

MaWo Group

Narzędzia IT, wsparcie księgowe oraz kompleksowa obsługa firm transportowych i logistycznych

Dlaczego warto zostać naszym czytelnikiem?

  1. Przedstawiamy tylko wartościowe, sprawdzone informacje.
  2. Jesteśmy pasjonatami motoryzacji, o samochodach wiemy niemal wszystko, żadna marka nie jest nam obca.
  3. Do przekazania wiedzy na temat motoryzacji podchodzimy z pasją - staramy się nie tylko przekazać nowe trendy, ale także odpowiedzieć na trudne pytania techniczne i przybliżyć historię najważniejszych samochodowych marek oraz modeli.

Współpraca:

orange logistics Wynajem wózków widłowych i podnośników koszowych.

Polecamy

wulkanizacja legnica logo

Premio Decart to autoserwis z Legnicy, w którym doświadczeni specjaliści zajmują się m.in. serwisem i wymianą opon, wymianą oleju, serwisem klimatyzacji czy diagnostyką komputerową. Premio Decart to serwis dla tych, którzy cenią wysokiej jakości usługi, a także bezpieczeństwo na drodze.

©2022 Motonet – blog motoryzacyjny | WordPress Theme by Superbthemes.com