1. Nie ulegajmy emocjom, nie spieszmy się i unikajmy sprzedających wprowadzających nerwową atmosferę.
2. Dobrze jest , zwłaszcza jeśli używane auto kupujemy po raz pierwszy, zabrać ze sobą kogoś doświadczonego, kto kilka razy sprzedawał i kupował używane auta.
3. Jeśli mamy taką szansę, umówmy się na oględziny auta w autoryzowanym serwisie lub zaprzyjaźnionym warsztacie. To nie kosztuje drogo. Jeśli sprzedający nie godzi się na to, lepiej odstąpić od kupna takiego auta.
Bardziej ulgowo możemy podejść do aut z gwarancją, potwierdzoną w książce wozu.
4. Jeśli auto kupujemy na giełdzie, nie nastawiajmy się sfinalizowanie transakcji na miejscu. Lepiej umówić się ze sprzedającym w jego domu.
5. Kupujemy auto tylko od właściciela. Łatwo to skontrolować chociażby w dowodzie rejestracyjnym auta i skonfrontować z dowodem osobistym właściciela. W innym wypadku prawa do dysponowania autem powinno być potwierdzone notarialnie. (Zdarza się, iż samochód sprzedaje upoważniona przez właściciela osoba, gdyż on sam przebywa np. służbowo za granicą).
6. Jeśli samochód kupujemy od pierwszego właściciela musi on mieć podstawowy dokument jakim jest faktura zakupu. Jeśli jest to kserokopia faktury, warto sprawdzić u dealera czy takie auto faktycznie zostało zakupione na widoczne na fakturze nazwisko.
7. Jeśli auto kupujemy od kolejnego właściciela, to obowiązkowo powinna być umowa kupna/sprzedaży zawarta z poprzednikiem. Rzetelny sprzedający winien też mieć inne dokumenty, np. wspomniana fakturę lub jej kopię, albo też inne dokumenty jeśli auto zostało sprowadzone indywidualnie z zagranicy.
8. Jeśli auto było sprowadzone z zagranicy, sprzedający musi mieć:
– oryginał odprawy celnej ( z danymi przewożącego, datą odprawy, numerem celnika)
– inne dokumenty (faktury, rachunki) z salonu lub komisu w którym auto zostało kupione. Powinna również być książka wozu.
9. Auto musi mieć komplet kluczyków (2 sztuki) – większość ubezpieczycieli (polisa AC) będzie o to pytać. Auta nowszej generacji powinny mieć również tzw. kluczyk kodowy.
10. Sprawdź czy samochód nie jest obciążony zastawem (np. kupiony na raty). Ma wówczas odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym. Jeśli wpis ten nie został anulowany, pojazd nie zostanie zarejestrowany na nowego właściciela.
11. Sprawdź podstawowe dane samochodu: numer nadwozia i silnika, korzystając z dowodu rejestracyjnego, tabliczki znamionowej i danych z faktury lub poprzedniej umowy kupna/sprzedaży. Ewentualne niezgodności lub poprawki w numerach, muszą być potwierdzone urzędowym wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
12. Obejrzyjmy dobrze samochód. Kierownica, fotele, pedały, stan wnętrza – dużo mogą nam powiedzieć o przebiegu samochodu i jego losach.
13. Dobrze byłoby rozszyfrować tzw. numer VIN. Zakodowane są tam wszystkie podstawowe dane o samochodzie (m.in. rok produkcji). Można to uczynić u autoryzowanego dealera lub skorzystać ze stron MotoNetu. Większość numerów VIN podstawowych marek została przez nas rozkodowana.
14. Nie przyjmujmy niczego na tzw. dobra wiarę lub ładne oczy. Liczą się tylko fakty, czyli dokumenty.
15. Pamiętajmy! Zawsze możemy kupić jeszcze lepsze i ładniejsze auto od tego które aktualnie oglądamy. Jeśli to odjedzie – znajdziemy inne.