Zawód kierowcy międzynarodowego jest wymagający i związany z wieloma wyrzeczeniami. Jednocześnie jest to praca pełna wyzwań i możliwości. Dobre zarobki oraz perspektywa podróżowania po świecie sprawiają, że na wykonywanie tego zawodu decyduje się wiele osób. Jeśli chcesz pracować jako kierowca zawodowy, to koniecznie dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić.
Wymagania dla kierowcy międzynarodowego
Aby realizować transporty międzynarodowe samochodem ciężarowym niezbędne jest przede wszystkim posiadanie prawa jazdy kategorii C lub C+E. Pierwsze uprawnienie daje możliwość kierowania samochodami o DMC powyżej 3,5 tony, natomiast drugie jest konieczne, jeśli chcesz prowadzić ciężarówki z przyczepami.
Prawo jazdy nie jest jednak jedynym wymogiem stawianym kandydatom do pracy na tym stanowisku. Muszą oni mieć cechy, które pozwolą im na bezpieczne prowadzenie ciężarówek. Muszą więc przejść badania psychologiczne, które potwierdzą ich predyspozycje oraz lekarskie, które przeprowadza się w celu oceny stanu zdrowia i kondycji.
Jak uzyskać prawo jazdy na ciężarówki?
Osoba, która chce uzyskać prawo jazdy C lub C+E musi mieć:
- prawo jazdy kat. B,
- co najmniej 18 lat,
- ukończony kurs teoretyczny i praktyczny na prawo jazdy kat. C ( oraz opcjonalnie kat. E/0,
- ukończony kurs i zdany egzamin z kwalifikacji wstępnej.
Czym jest świadectwo kwalifikacji zawodowej?
Jest to prawo do wykonywania zawodu kierowcy samochodów ciężarowych. Bez niego rozpoczęcie pracy w tym zawodzie jest niemożliwe. Weryfikacja zdobytych uprawnień następuje co 5 lat, co oznacza, że po upływie tego czasu niezbędne jest wykonanie badań lekarskich i psychologicznych oraz odbycie 35-godzinnego szkolenia teoretycznego. Kierowca, który stara się o odnowienie swojego świadectwa kwalifikacji zawodowej, nie musi zdawać ponownie egzaminu. Wystarczy pozytywne przejście badań oraz uczestnictwo w szkoleniach.
Czy kierowca międzynarodowy musi mieć międzynarodowe prawo jazdy?
Wszystko zależy od tego, gdzie dokładnie, gdzie jeździ kierowca realizujący międzynarodowe transporty. Jeśli pracuje na terenie Unii Europejskiej, to nie musi mieć międzynarodowego prawa jazdy. Od 2013 roku wszystkie wydawane prawa jazdy wyglądają we wszystkich krajach członkowskich tak samo. Dzięki temu uprawnienia wydane w Polsce są ważne również na terenie innych państw należących do Unii Europejskiej.
Jeśli jednak transporty odbywają się poza kraje członkowskie, to powinien mieć przy sobie międzynarodowe prawo jazdy.
Jak wygląda praca kierowcy międzynarodowego?
Praca kierowcy międzynarodowego z pewnością nie jest nudna. Podczas realizacji transportów odwiedza on wiele krajów, dlatego zawód ten mimo trudności, z jakimi się wiąże, cieszy się dużą popularnością. Jeśli lubisz jeździć samochodem oraz chcesz poznawać nowe kultury i zwiedzaj różne państwa, to powinieneś zastanowić się nad zostaniem kierowcą międzynarodowym.
Główne obowiązki kierowcy międzynarodowego to:
- realizacja transportów drogowych pod wskazany adres,
- dbanie o bezpieczny przewóz ładunków,
- troska o stan techniczny prowadzonego pojazdu,
- przestrzeganie przepisów obowiązujących w danym kraju i zasad dotyczących pracy kierowcy.
Praca kierowcy międzynarodowego jest nieco zbliżona do obowiązków, jakie ciążą na kierowcy krajowym, z tą różnicą, że wykonuje je poza granicami kraju. Wiąże się to więc z wyjazdami na dłuższy czas i nieobecnością w domu.
Każdy kierowca zawodowy musi przestrzegać zasad związanych z czasem pracy i odpoczynkiem. Muszą oni kontrolować go za pomocą tachografów. Jest to urządzenie, które pozwala na rozliczenie kierowcy międzynarodowego i weryfikację, czy nie przekroczył dopuszczalnego przez przepisy czasu jazdy. Czas spędzony na jeździe nie może przekraczać 9 godzin na dobę. Wyjątkowo dwa razy w tygodniu może on zostać wydłużony do 10 godzin jazdy.
Kierowca musi w trakcie jazdy odpoczywać. Po każdym okresie jazdy wynoszącym 4,5 godziny niezbędne jest odbycie 45-minutowej przerwy. Nie musi wykorzystywać jej w całości, gdyż istnieje możliwość podzielenia jej na 15 i 30 minut, dokładnie w tej właśnie kolejności. Może również skorzystać z 15-minutowej przerwy śniadaniowej, którą reguluje Kodeks pracy. Przerwa ta zaliczana jest do czasu pracy. Przestrzeganie tych zasad ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.