Numer nadwozia zwany numerem VIN to jeden z najistotniejszych szczegółów każdego samochodu. O ile przy kupnie auta nowego, w salonie, ma on drugorzędne znaczenie, o tyle w przypadku transakcji dotyczącej pojazdu używanego, jego znaczenie gwałtownie wzrasta.
Tak naprawdę w numerze VIN zakodowana jest cała historia o dany egzemplarzu samochodu. Znając istotę tegoż numeru nie straszne są nam najbardziej nawet wiarygodne opowieści poprzedniego właściciela auta. Opowieści te w znacznej części możemy zweryfikować odkodowując właśnie numer VIN. Gdzie więc szukać tego numeru i jak go czytać? Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest międzynarodowym oznaczeniem standardowym i składa się z 17 znaków będących kombinacją cyfr i liter. I generalnie zdecydowana większość producentów stosuje się do tych ustaleń, chociaż jak wszędzie i tu zdarzają się wyjątki.
Co oznacza VIN?
Trzy pierwsze znaki oznaczają międzynarodowy znak producenta. Na kolejnych pozycjach począwszy od czwartej do dziewiątej zakodowane są informacje dotyczące konstrukcji pojazdu, rodzaju nadwozia lub też umiejscowienia kierownicy i czasami rodzaju skrzyni biegów aczkolwiek każdy z producentów określa znaczenie tych znaków we właściwy dla siebie sposób. Znaki od dziesiątego do siedemnastego dotyczą już konkretnego egzemplarza samochodu. I tak: 10 – rok produkcji auta lub tzw. rok modelowy; 11 – kod fabryki która wyprodukowała dany egzemplarz; 12 do 17 – numer fabryczny auta. Nie wszystkie z owych siedemnastu znaków wykorzystuje się do zakodowania jakiś informacji. Pozycje niewykorzystane z reguły oznacza się znakiem „0”, choć niektórzy producenci stosują również i inne znaki (VW – „Z”, zaś Ford – „X”). Zupełnie inny problem to miejsce w którym umieszczany jest numer VIN. Każdy z producentów ma swoje ulubione miejsce choć z reguły jest to przegroda czołowa komory silnika.
Choć np. Renault w niektórych swoich modelach (Clio) znak nanosi na gniazdo amortyzatora. Poza tym numery identyfikacyjne można znaleźć w kabinie na podłodze, lub w bagażniku, lub też w przypadku aut z rynku amerykańskiego za przednią szybą przed kierowcą. Numer VIN jest naniesiony w jednym rzędzie i często z obu stron jest ograniczony znakiem graficzny, np. w przypadku Renault – rombem (patrz foto). Poszczególne znaki numeru muszą mieć jednakową głębokość oraz równą odległość między sobą. Jest kilka sposobów nanoszenia numeru identyfikacyjnego. Te najpopularniejsze to: wytłoczenie, wybijanie, wypalanie (metodą elektroiskrową), oraz wycinanie.
Jak rozpoznać numer?
Pełnego rozszyfrowania numeru identyfikacyjnego może dokonać w zasadzie tylko specjalista (rzeczoznawca). Z punktu widzenia kupującego nie wszystkie znaki są istotne, ale bodaj najważniejszą informacją jest rok produkcji auta. Musi się on zgadzać z danymi zawartymi w dokumentach samochodu: dowodzie rejestracyjnym, fakturze zakupu i innych. Warto pamiętać że niektórzy producenci podają tzw. rok modelowy, a zmiana roku modelowego następuje zwykle pod koniec roku kalendarzowego.
Źródło zdjęcia: wikipedia.pl