Skip to content
Menu
Motonet – blog motoryzacyjny
  • O portalu
  • Przykazania kupującego
  • Kontakt z redakcją
Motonet – blog motoryzacyjny
smarownica-akumulatorowa-18v

Centralne smarowanie – rodzaje i najwięksi producenci

Posted on 12 czerwca 2018

Nie potrzeba specjalisty do spraw maszyn produkcyjnych by zgadnąć, że tarcie jest jednym z największych wrogów płynnego i sprawnego działania maszyn. Stosowanie środków smarnych we wszelkiego rodzaju fabrykach i zakładach produkcyjnych stanowi podstawowy sposób ochrony elementów urządzeń mechanicznych i jest kluczem do zapewnienia wydajnej, nieprzerwanej i bezawaryjnej pracy całej linii produkcyjnej. Dzięki stosowaniu odpowiednich, profesjonalnych środków smarnych, tarcie pomiędzy najistotniejszymi elementami roboczymi maszyn zostaje zniwelowane, dzięki czemu zmniejsza się też zużycie cieplne i utrata mocy urządzeń.

Sprawna linia produkcyjna to większe zyski i niskie koszty eksploatacji oraz brak dodatkowych wydatków związanych z kosztami naprawy jej poszczególnych elementów. Układy centralnego smarowania, będące jedną z głównych metod dostarczania środków smarnych nawet do trudno dostępnych elementów urządzeń są dziś podstawowym elementem wyposażenia większości zakładów produkcyjnych. Czym są, jak działają i gdzie szukać tych najlepszych?

Czym jest układ centralnego smarowaniapompa-pneumatyczna-z-wozkiem-pneumato-55-na-beczki-

Układy centralnego smarowania to dość proste w budowie i obsłudze systemy, których podstawowym elementem jest pompa pozwalająca na dozowanie środka smarnego do całego układu smarnego. Dzięki połączonym z nią przewodom środek smarny trafia do elementów pompujących, które wytryskują precyzyjną ilość smaru w wyznaczone miejsce.

Istnieje oczywiście wiele różnych wariantów układów centralnego smarowania, stosowanych zamiennie zależnie od potrzeb i możliwości konkretnych maszyn produkcyjnych. Układy te są przy tym doskonałym substytutem dla tradycyjnego, ręcznego dostarczania smaru do poszczególnych elementów maszyn – ich zastosowanie sięga dziś właściwie każdej branży, w której korzystanie z dużych urządzeń mechanicznych jest podstawą pracy przedsiębiorstw.

Rodzaje układów centralnego smarowania

Rozważając rodzaje układów centralnego smarowania, na rynku wyróżnia się dziś trzy podstawowe warianty dopasowane do urządzeń zależnie od ich rozmiarów i zapotrzebowania na środek smarny. Progresywne układy centralnego smarowania to systemy o niewielkich rozmiarach, dzięki czemu możliwe jest ich zastosowanie w maszynach o niewielkich gabarytach i potrzebujących niezbyt dużych ilości środka smarnego. Układy progresywne stosuje się dziś przede wszystkim w pojazdach użytkowych i budowlanych, a wiec autobusach, ciągnikach, koparkach oraz małych maszynach stacjonarnych.

Innym wariantem układów centralnego smarowania są układy jednoliniowe, stosowane przede wszystkim w przypadku maszyn o zwartej budowie i trudnym dostępie do poszczególnych punktów smarnych. Z tego też względu układy te stosuje się przede wszystkim w automatach szklarskich, przemyśle papierniczym, maszynach pakujących oraz wszelkich rozlewniach. Ostatnim rodzajem są układy dwuliniowe, które stosuje się w urządzeniach o dużych gabarytach, gdzie liczna punktów smarowania jest wyższa niż 200. Dwuliniowe układy centralnego smarowania skonstruowano tak, by możliwe było płynne i odpowiednio częste dostarczanie smaru do wielu punktów jednocześnie, bez konieczności zmiany tempa dostarczania środka smarnego czy też ciągłego zmieniania trybu pracy układu.

Najważniejsze marki na rynkumanometr

Produkcja układów centralnego smarowania to dość specyficzna branża, w której nie trudno wyróżnić wyraźnych liderów technologicznych. Marki takie jak SKF, Lincoln, Bijur czy Woerner są dziś rozpoznawalne przez większość osób pracujących w dowolnej gałęzi przemysłu i mających na co dzień do czynienia z techniczną stroną pracy maszyn na liniach produkcyjnych. Jakość oferowanych przez wspomniane firmy układów i komponentów do nich jest nieprawdopodobnie wysoka ze względu na lata doświadczenia, praktyki i ciągłego udoskonalania dostarczanych przez marki technologii.

Układy centralnego smarowania to dość specyficzne systemy, które dość trudno zaprojektować „w ciemno” – większość z nich musi zostać odpowiednio dostosowana i zamontowana do każdej maszyny indywidualnie. Firmy takie jak SKF czy Lincoln są liderami w doradztwie i tworzeniu układów dostosowanych do potrzeb klientów i ich urządzeń. W ich ofercie znajdują się więc nie tylko kompletne układy centralnego smarowania, ale też wszystkie elementy niezbędne do zbudowania kompletnego i w pełni funkcjonalnego układu. Co istotne, elementy wspomnianych marek mogą być stosowane naprzemiennie i dopasowane tak, by współgrać ze sobą.

Wyszukaj temat

Nasze artykuły

  • Na jakie okazje sprawdzi się fotobus? Pomysły na nietypową atrakcję
  • Czy warto zainwestować w profesjonalne opróżnianie mieszkania?
  • Laserowa korekcja wzroku – przygotowanie, zabieg, rekonwalescencja
  • W jaki sposób wykorzystać GPS i RTK do optymalizacji upraw?
  • Filterm

Moto tematy

  • Handel
  • Historia motoryzacji
  • Marki i modele
  • Porady
  • Uncategorized
  • Zawody w motoryzacji

Obsługa firm logistycznych

MaWo Group

Narzędzia IT, wsparcie księgowe oraz kompleksowa obsługa firm transportowych i logistycznych

Dlaczego warto zostać naszym czytelnikiem?

  1. Przedstawiamy tylko wartościowe, sprawdzone informacje.
  2. Jesteśmy pasjonatami motoryzacji, o samochodach wiemy niemal wszystko, żadna marka nie jest nam obca.
  3. Do przekazania wiedzy na temat motoryzacji podchodzimy z pasją - staramy się nie tylko przekazać nowe trendy, ale także odpowiedzieć na trudne pytania techniczne i przybliżyć historię najważniejszych samochodowych marek oraz modeli.
©2025 Motonet – blog motoryzacyjny | WordPress Theme by Superbthemes.com