Człowiek z natury przywiązuje się od używanych przez siebie przedmiotów. Szczególnie, gdy obcuje z nimi codziennie. Jednym z głównych narzędzi, z których korzystamy każdego dnia, jest samochód. Niektórzy właściciele kupili swoje auta w salonie i korzystają z nich tak długo, że zaczynają dokładać coraz więcej do napraw. Okazuje się, że samochód stoi w warsztacie więcej czasu niż w naszym garażu. Warto wówczas zastanowić się nad zezłomowaniem takiego pojazdu.
Złomowanie samochodu – wymagania
Samochód możemy zezłomować, jeśli jest w miarę możliwości kompletny. Istotną informacją dla pracownika złomowiska jest waga zapisana w dokumentach pojazdu. Złomowany pojazd powinien ważyć nie mniej niż 90 procent masy zapisanej w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli różnica wyniesie więcej niż 10 procent, Stacja Demontażu Pojazdów może ubiegać się o karę za brakujące kilogramy.
Jednak taka kara może wynosić do złotówki za kilogram. W dodatku złomowiska nie mają obowiązku jej pobierać. Kwoty, które SDP wypłacają za zezłomowanie pojazdu mogą się różnić. Zwykle zaczynają się od 300 złotych, niekiedy mogą dobiegać do ponad tysiąca. Jest to jednak zależne od gabarytów pojazdu i tego, co stacja może zyskać z ewentualnej sprzedaży działających części. Profesjonalne stacje zapewniają odbiór pojazdu i dostarczenie go na teren złomowiska, tak byśmy nie musieli wychodzić z domu, a dokumenty poświadczające zezłomowanie i unieważniające kartę pojazdu oraz dowód rejestracyjny zostały dostarczone pod nasze drzwi.
Należy pamiętać, że zezłomowanie samochodu zgłasza się do wydziału komunikacji, gdzie wyrejestrowujemy pojazd. Pamiętaj, by sprawdzić czy Stacja Demontażu Pojazdów została zgłoszona do wojewody. Niektóre nielegalne złomowiska proponują większe sumy za zezłomowanie samochodu, jednak nie posiadają zezwoleń na kasację auta. Możemy w ten sposób narazić się na niepotrzebne koszty. Wyrejestrowanie pojazdu zwalnia nas z obowiązku płacenia składki OC.
Jeżeli zostawimy nasze stare auto w przysłowiowym ogródku, nie zwolni nas to z obowiązku uiszczania opłat. Możemy spróbować naprawić nasz samochód, często jednak okazuje się, że części do tego modelu są niedostępne, a systemy przestarzałe. Z wiekiem samochody zaczynają znacznie odbiegać od najnowszych standardów bezpieczeństwa. Warto zastanowić się, czy nasze życie warte jest poruszania się nie do końca bezpiecznym pojazdem.
W dodatku naturalnym procesem powstającym na niezaimpregnowanym odpowiednio metalu jest korozja. Rdza może pojawić się na masce silnika, progach, nadkolach, drzwiach, tylnej klapie oraz błotnikach. Te objawy są jedynie widocznymi zewnętrznie. W niektórych wewnętrznych partiach samochodu na przykład w silniku rdza może być mniej widoczna, ale znacznie groźniejsza i przyczyniać się do kolejnych usterek.
Pognite nadwozie zachowuje się znacznie inaczej od w pełni sprawnego. W sytuacji wypadkowej pognite podwozie może połamać się i doprowadzić do znacznie większych zniszczeń w kabinie, niż w zdrowym samochodzie. Po przeglądzie technicznym samochodu może okazać się, że wilgoć dostała się również do przewodów elektrycznych samochodu, a te źle działając zaburzają jego pracę. Równie często psującymi się w starych autach elementami są skrzynia biegów i sprzęgło.
Zamiast reperować usterki, warto zezłomować samochód. Wówczas unikniemy dodatkowych kosztów, a nawet pozyskamy pewne środki ze zezłomowania pojazdu.
Czy warto zezłomować auto?
Czasami mimo sentymentu do naszego samochodu warto podjąć decyzję o zezłomowaniu go. Możemy w ten sposób uniknąć kosztownych napraw i zainwestować w nowszy pojazd, który spełni wszystkie zasady bezpieczeństwa i pozwoli na bezpieczne przemieszczanie się.
Warto pamiętać o tym, by auto zezłomować w renomowanej firmie, która prowadzi swoją działalność zgodnie z prawem. Polecamy zapoznać się z ofertą Wigmet ma stronie: https://wigmet.pl/oferta.