Rozrusznik samochodowy jest elementem, który znajduje się w samochodach działających dzięki silnikom spalinowym. Rozrusznik, czyli niewielki silnik elektryczny, jest bardzo popularnym elementem wyposażenia wielu samochodów.
Silniki spalinowe nie są w stanie działać same – rozrusznik pomaga im się uruchomić. Budowa każdego rozrusznika jest bardzo prosta. Dzięki temu, jest on w stanie w krótkim czasie wytrzymywać duże obciążenia. Podczas pracy układu, to rozrusznik działa po większą mocą, niż docelowy silnik spalinowy.
Jak działa rozrusznik samochodowy?
Silnik elektryczny, czyli rozrusznik, ma za zadanie dostarczać siły do silnika spalinowego. Wały korbowe silników spalinowych wymagają wsparcia z zewnątrz, by silnik mógł zostać uruchomiony. Co ważne – silniki spalinowe pracują z niewielką mocą. Pracują z mniejszą siłą obrotową, by dostarczać mocy do układu w każdym momencie. Rozrusznik musi obrócić wałami korbowymi do kilkunastu razy, by silnik spalinowy mógł zacząć pracować.
Naprawa rozrusznika na własną rękę nie jest możliwa w większości przypadków. Przeprowadzenie serwisu samodzielnego skutkować może pogorszeniem sytuacji, a nawet kompletnym zniszczeniem rozrusznika. Zachęcamy do skorzystania z usług profesjonalnego serwisu oferującego serwis oraz naprawę rozruszników:
http://www.alternator-rozrusznik.pl/.
Istotną częścią pracy rozrusznika, jest tzw. moment obrotowy. Silnik rozpoczyna swoją pracę od dużych obrotów i siły. Oprócz tego, elektryczne silniki diesla mają moc 2 kW. Główną częścią każdego rozrusznika, jest mały silnik elektryczny. Jest on wyposażony w jednokierunkowe sprzęgło, którego zadaniem jest napędzanie zębatki. Zębatka obraca wieńcem zębatym, który znajduje się na kole zamachowym w silniku spalinowym.
Do prawidłowego i sprawnego działania rozrusznika, potrzebny jest elektromagnes. Jego rola sprowadza się do sprzęgania kółka zębatego i wieńca. Sprzęganie tych elementów ma miejsce dopiero w momencie, gdy przekręcimy kluczyk w stacyjce do tzw. pozycji ‘rozruch’. Podczas sprzęgania, kółko zębate obraca się – dzięki temu, dochodzi do zazębienia. Obrót kółka zębatego zapobiega blokowaniu, w przypadku, gdyby nie trafiło ono między wieniec koła zamachowego. W momencie, gdy oba te elementy się zazębią, możliwa jest dostawa prądu z akumulatora do silnika elektrycznego. Sprzęgło jednokierunkowe dodatkowo chroni przed rozpędzaniem się motoru do niebezpiecznych obrotów.
Samochody, które jeżdżą na oleju napędowym, muszą mieć mocniejszy silnik. To samo tyczy się więc rozruszników i akumulatorów. Dla porównania – silnik benzynowy wykonuje do 100 obrotów na minutę. W przypadku diesla, obroty sięgają nawet 200 na minutę. Energia, jaka jest uzyskiwana poprzez obroty, pozwala uruchomić silnik.
Najczęstsze awarie rozruszników
Rozruszniki samochodowe stanowią jeden z głównych elementów wyposażenia każdego samochodu, który jeździ na olej napędowy. Wykonuje on funkcje, które pozwalają sprawnie i szybko uruchomić auto. Niewielki silnik elektryczny pełni bardzo ważne zadanie w całym procesie jazdy – czasami może dochodzić do jego zużyć lub uszkodzeń. Pomimo prostej budowy i wysokiej wytrzymałości, rozruszniki mogą ulegać awariom, tak jak inne części układu.
Trzeba jednak pamiętać, że rozrusznik działa pod wielkim obciążeniem. Szybkie napędzanie samochodu w krótkim czasie, które odbywa się wielokrotnie, może powodować problemy. Najczęstszą awarią, jaka dotyczy rozrusznika, jest brak reakcji podczas przekręcania kluczyka. Problem ten może leżeć nie w rozruszniku, ale w układzie, który nim steruje. Przyczyną takiej awarii może być brak połączenia elektrycznego. Często, może być zerwane połączenie z masą. Takie problemy występują jednak w starszych modelach samochodów. Przewód masowy często ulega korozji, przez co się zrywa. W takich przypadkach, musimy sprawdzać połączenia.
Niekiedy brak połączenia może być związany z awarią elektromagnetycznego włącznika. Jeśli po przekręceniu kluczyka, kontrolki nie świecą się lub migają, może to oznaczać, że problem tkwi w rozładowanym akumulatorze.
Objawy, jakie towarzyszą rozładowanemu akumulatorowi, to seria stuknięć zamiast obrotów. Jest to spowodowane bardzo niskim napięciem – włącznik elektromagnetyczny nie jest więc w stanie pracować.
Często, możemy spotkać się z problemem, którego objawami są pojedyncze stuknięcia. Wtedy, mamy do czynienia ze zużyciem układu. Pojedyncze stuknięcia pojawiają się również, gdy dochodzi do zużycia lub awarii szczotek.
Dość znanym problemem, jest także brak pracy ze strony wałów korbowych. Gdy rozrusznik działa, a wały korbowe się nie kręcą, wówczas mamy awarię mechanizmu sprzęgającego. Równie częstymi typami awarii może być hałas przy pracy rozrusznika lub zbyt wolne działanie.