Samochody dostawcze kojarzą się przede wszystkim z dużymi busami lub TIR-ami, których ładowność często przekracza kilka ton. Pod pojęciem samochodu dostawczego rozumiane jest jednak wiele rodzajów i wariantów samochodów, od małych „kangurów” po prawdziwe naczepy. Czym charakteryzują się poszczególne z nich i do czego mogą służyć?
Furgon – klasyka firm kurierskich
Nadwozie furgonowe, czyli skrótowo furgon, to nic innego jak popularne busy transportowe, a więc auta o zamkniętym nadwoziu, sztywnych ścianach i dachu, odchylanych drzwiach tylnych i przesuwnych drzwiach bocznych.
Furgony wykorzystuje się zwykle do przewożenia towarów o mniejszych gabarytach, a więc wszelkiego rodzaju paczek kurierskich, zaopatrzenia sklepów, a często także ludzi. Ich cechą charakterystyczną jest bowiem to, że furgony powstają często w oparciu o konstrukcję samochodów osobowych i mogą z łatwością zostać na takie przekształcone.
Doskonałym przykładem samochodów typu furgon są modele Opel Vivaro, Renault Traffic, czy Peugot Boxer.
Kontener – rozwiązanie dla materiałów wymagających specjalnego traktowania
Kontener to dość charakterystyczny wariant samochodu dostawczego stosowany najczęściej do przewozu towarów zimnych i drobnych, a więc na przykład dostaw do sklepów spożywczych.
W przeciwieństwie do wymienionego wcześniej furgonu, kontenery są często wyposażone w specjalną windę umieszczoną z tyłu samochodu, pozwalającą na swobodne wypakowanie towarów na windę i opuszczenie ich do poziomu ziemi, umożliwiając tym samym łatwe usunięcie towarów z paki samochodu bez konieczności ich fizycznego podnoszenia czy korzystania z rampy załadunkowej.
O ile rozmiary wspomnianych wcześniej furgonów bywają różne i mogą stanowić element decyzyjny dla firmy, kontenery zostały częściowo ustandaryzowane, dzięki czemu możliwe jest przyspieszenie operacji przeładunku (między innymi dzięki zastosowaniu windy) oraz zastosowanie wyspecjalizowanego sprzętu.
Naczepa – transport dużych gabarytów
Tam, gdzie pojemność pakowa furgonu i kontenera nie spełnia wymagań firmy konieczne jest zastosowanie jeszcze większego rozwiązania – samochodu z naczepą.
Naczepy to już nic innego jak klasyczne TIR-y, przy czym naczepa nie jest tu elementem poruszającym się samodzielnie, a doczepianą do kabiny kierowcy częścią, dzięki której powstaje jeden pojazd członowy.
Naczepy wykorzystuje się zwykle przy większych transportach, a więc często na przykład w transporcie zaopatrzenia do dużych sklepów spożywczych czy w przypadku transportów krajowych i międzynarodowych.
Plandeki – szybkie i tanie rozwiązanie transportowe
Najbardziej wyjątkowym i wyróżniającym się spośród konkurencji rozwiązaniem dostawczym jest plandeka, czyli nic innego jak płachta sztywnego materiału naciąganego na stalową konstrukcję paki samochodu. Plandeki mogą pojawiać się zarówno w samochodach dostawczych rozmiarów kontenera, jak i na znacznie większych naczepach.
Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość swobodnego otwierania strefy pakowej pojazdu, co przydaje się przy transporcie ładunków o trudnych i nietypowych wymiarach.
Choć brak klasycznej, sztywnej konstrukcji auta wymaga od firm transportowych specjalistycznego zabezpieczania przewożonych materiałów, plandeki mają swoje plusy, wśród których z pewnością można wyróżnić możliwość załadunku od boku, a często także możliwość regulacji wysokości pojazdu (szczególnie zauważalną w przypadku tzw. naczep firanowych).
Różnorodność samochodów dostawczych na rynku sprawia, że każda firma transportowa ma dziś szansę na dostosowanie swojej floty do specyficznych wymagań przewożonych przez nich towarów. To oczywiście oznacza nie tylko łatwiejszą i sprawniejszą pracę, ale przede wszystkim oszczędności finansowe i łatwe zarządzanie transportem.