Tacho Timer – czym jest i do czego służy to urządzenie

tachograf

Tacho timer to urządzenie, na które czekało wielu zawodowych kierowców, którym nie raz konieczność wykonania podjazdu na parkingu przerywała czas odpoczynku. Dzięki niemu można również włączyć pauzę stojąc w korku czy w kolejce na granicy i nie zatrzymają jej krótkie podjazdy. Tacho timer współpracuje z tachografami cyfrowymi.

Podstawa prawa

Należy podkreślić, że Tacho Timer jest rozwiązaniem całkowicie legalnym w przeciwieństwie do podejrzanych urządzeń zatrzymujących całkowicie rejestrację czasu pracy kierowcy. Urządzenie korzysta z tzw reguły „1 minuty”, która została wprowadzona, aby umożliwić krótkie podjazdy i nie zatrzymywać rejestracji odpoczynku.

Podstawą prawną dla tego rozwiązania jest ROZPORZĄDZENIE Komisji (UE) nr 1266/2009 z dnia 16 GRUDNIA 2009 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Nie musimy więc się obawiać, że korzystając z urządzenia Tacho Timer łamiemy prawo.

Reguła 1 minuty

Wspomniane powyżej rozporządzenie wprowadziło regułę 1 minuty. Oznacza ona, że tachograf cyfrowy rejestruje czynność, która przeważała w danej minucie zegarowej, a nie, jak w przypadku poprzedniego rozwiązania rejestruje każdą zmianę wykonywanej czynności.

Jeśli więc kierowca wykona podjazd trwający maksymalnie 29 sekund, a przez pozostałą część minuty auto pozostanie w miejscu tachograf zarejestruje tę minutę jako odpoczynek. Każdy zawodowy kierowca potwierdzi, że jest to bardzo duże udogodnienie w codziennej pracy.

Tacho timer

Reguła 1 minuty jest bardzo prosta, jednak w praktyce korzystanie z niej może wiązać się z pewnymi utrudnieniami. Kierowca powinien być skupiony na drodze i wykonywaniu manewru, gdy tymczasem musi obserwować zegar czy stoper. Z myślą o ułatwieniu wykorzystania tej reguły powstał Tacho timer.

Podłączone do tachografu urządzenie sygnalizuje czas, jaki pozostał nam na wykorzystanie bez konieczności przerywania rejestracji odpoczynku. Skoro mamy więc na wykorzystanie 29 sekund Tacho timer zacznie ostrzegać nas na 10 sekund przed upływem tego okresu.

Między dziesiątą a szóstą sekundą rozlegnie się pikanie z częstotliwością raz na sekundę, a od szóstej sekundy do końca sygnał dźwiękowy będzie ciągły. Dzięki temu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, a ma pewność, że nie przekroczy czasu, w którym nadal może swobodnie przestawić pojazd bez konieczności przerywania pauzy.

Tacho timer 2

tacho timer 2

Aby zmaksymalizować wykorzystanie reguły 1 minuty powstał również Tacho Timer 2. Posiada on dwa tryby pracy- 29 sekund i 58 sekund. Pierwsza to nic innego jak zasada według której pracuje Tacho timer- 29 sekund jazdy i 31 sekund odpoczynku w danej minucie.

Producent zauważył jednak, że czasem kierowca potrzebuje więcej czasu na manewr, dlatego proponuje tryb 58 sekund, w którym urządzenie oblicza za nas drugie 29 sekund z pierwszej minuty i pierwsze 29 sekund z drugiej minuty, dzięki czemu mamy aż 58 sekund na przestawienie auta.

Oczywiście po wykorzystaniu dłuższego czasu jazdy musimy również na dłużej zatrzymać auto. W tym wypadku będą to dwie minuty.

Tacho timer jest urządzeniem łatwym w obsłudze. Podłącza się go za pomocą kilku przewodów do tachografu cyfrowego. Współpracuje z instalacją samochodową zarówno 12, jak i 24 V.

Sygnalizacja upływu czasu poprzez sygnał dźwiękowy jest wygodnym rozwiązaniem, dzięki któremu kierowca może w pełni skupić się na wykonywanych manewrach, nie musi używać stopera czy zegarka. Co najważniejsze jest to w pełni legalne rozwiązanie, z którego może skorzystać każdy prowadzący pojazd na terenie Unii Europejskiej.

Oprócz walorów podnoszących bezpieczeństwo Tacho Timer może wydłużyć czas jazdy nawet o 45 minut na dobę. Oszczędności wynikające z krótkich podjazdów mogą być znaczące dla przewoźników, a kierowcom oszczędzić stresu związanego z manewrami przy załadunku lub rozładunku.

Nareszcie mogą też włączyć tryb odpoczynku stojąc w gigantycznych korkach czy w niekończącej się kolejce na granicy bez obawy, że nie będą mogli podjechać kilu metrów, gdy sznur samochodów przed nimi w końcu się poruszy.