Klimatyzacja samochodowa

Kiedyś był to absolutny luksus dostępny tylko w najbardziej prestiżowych samochodach i to często za słona dopłatą. Czasy się jednak zmieniają i klimatyzacja dostępna jest teraz – czasem nawet w standardzie – w najbardziej popularnych autach. W gruncie rzeczy przydatna jest ona przez cały rok, a nie tylko latem w czasie największych upałów.

Jak rosła popularność instalacji klimatyzacji w autach osobowych?

Zimą klimatyzacja także jest przydatna, bowiem bardzo szybko pozwala usunąć zmorę wszystkich kierowców – zaparowanie szyb. Klimatyzacja pojawiła się w amerykańskich samochodach w latach pięćdziesiątych i w porównaniu do dzisiejszej, był to system zupełnie z innej epoki. Stamtąd nowa moda przedostała się do Europy, choć jeszcze do wczesnych lat dziewięćdziesiątych w Europie Zachodniej klimatyzację montowano do zaledwie 8 – 9 procent samochodów i to głównie dużych i odpowiednio drogich pojazdów z górnej półki. Teraz jednak spowszedniała i jako się rzekło jest dostępna nawet w najtańszych modelach samochodów, choć w dalszym ciągu nie jest to mały wydatek. Według danych statystycznych w ubiegłym roku 88 procent aut sprzedanych w Europie Zachodniej miało klimatyzację, zaś rokowania mówią, że w roku 2018 odsetek ten będzie wynosił 96 procent. W Polsce szacuje się, że co najmniej 65 procent nowych samochodów wyposażonych jest w klimatyzację.

Klima w samochodzie
Przedstawiciele branży samochodowej utrzymują że klimatyzacja jest wyposażeniem podwyższającym bezpieczeństwo, część potencjalnych użytkowników zaś traktuje klime jako drogi i niebezpieczny dla zdrowia dodatek bez którego doskonale można się obyć. Jak jest naprawdę? Zdecydowanie warto się zgodzić ze zdaniem producentów. Dziś klimatyzacje montuje się standardowo nawet w ciężarówkach zapobiegając w ten sposób nadmiernemu rozgrzaniu wnętrza kabin, a to z kolei sposób na walkę ze zmęczeniem kierowcy. Klimatyzacja przydaje się nie tylko w upalne dni. Klimatyzacja osusza powietrze, więc skutecznie pomaga w szybkim usunięciu pary z szyb. Należy więc ja włączac jak najczęściej, ale – uwaga – nie tylko z uwagi na komfort. Klimatyzacja smarowana jest olejem zawartym w czynniku chłodzącym, więc raz na jakiś czas warto ją uruchomić aby system został przesmarowany. Klimatyzacji nie należy uruchamiać przy temperaturze ujemnej, gdyż w parowniku może wytrącić się lód i zatkać obieg układu. Natomiast przy nawet plus dwóch stopniach system będzie działał prawidłowo. Podczas upałów nie jest zalecane, by temperatura w klimatyzowanym wnętrzu różniła się więcej niż o osiem stopni od zewnętrznej. Przy zbytnim przechłodzeniu auta łatwo o zaziębienie.

Na czym polega konserwacja klimatyzacji?

Klimatyzacja jak każde urządzenie, wymaga obsługi. Co roku warto udać się do serwisu na odessanie czynnika chłodzącego, separację oleju i jego uzupełnienie. Corocznie też należy zmieniać filtr przeciwpyłkowy – na brudnych polskich ulicach szybko się zatykają psując wentylację. Zaparowane szyby w autach to często nie wina wentylatorów, lecz właśnie zapchanego filtra przeciwpyłkowego, przez który przepływa całe powietrze zdążające do kabiny. Dobrze jest co roku odkazić parownik w którym rozwijają się grzyby i drobnoustroje, mogące mieć negatywny wpływ na zdrowie. Co dwa lata należy wymieniać filtr oleju (podobny do tego z silnika) i osuszacz. Prawo wymaga, aby w układzie klimatyzacji stosować ekologiczny czynnik, zamiast niszczącego ozon zabronionego R12. W starych autach wymiana czynnika na ekologiczny może wiązać się z koniecznością wymiany uszczelek i remontu instalacji. Jednak kiedy w układzie jest nowy czynnik, warto zajrzeć co dwa lata do warsztatu bo płyn paruje i co roku ubywa go ok. 12 procent. Przy ubytku powyżej 30 procent klimatyzacja staje się bezużyteczna.

Długa historia Toyoty

Previous article

Czy zakładać łańcuchy na zimę?

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.

More in Porady